Wijnstraat van het Noorden

Doorontwikkeling wijntoerisme Zuid-Limburg

Al enige jaren timmert (Visit) Zuid-Limburg aan de weg om onze regio als Wijnregio op de kaart te zetten. Steeds vaker krijgt het wijntoerisme hogere prioriteit binnen de toeristische visie van de gemeenten, wat heeft geresulteerd in de ontwikkeling van al 8 succesvolle wijnbeleving-wandelroutes. Nu willen we een sprong maken naar een grensoverschrijdend project: dé Wijnstraat van het Noorden (van Europa). 

Visit Zuid-Limburg bundelt samen met 7 partners in Zuid-Limburg, Vlaanderen en Vlaams Brabant, hun krachten om duurzaam wijntoerisme uit te bouwen via een wijnstraat over de grenzen heen. Gestimuleerd vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling is er een grensoverschrijdende samenwerking aangegaan onder Interreg Vlaanderen-Nederland om het duurzaam wijntoerisme, en de wijnondernemingen in de regio, verder te stimuleren en naar een hoger niveau te tillen. 

Wat zijn de doelstellingen?

  • De aantrekkelijkheid van grensoverschrijdende buitengebieden (wijnregio's) vergroten via een grensoverschrijdend, beleefbaar en groter aanbod aan toeristische producten (waaronder meer wijnroutes en wijngaarden). Door deze schaalgrootte kan een bredere doelgroep aan kwaliteitsbezoekers worden aangetrokken en een langer verblijf in de regio inclusief bestedingen worden gestimuleerd. 
  • Het spreiden van bezoekersstromen in tijd en ruimte
  • Het ontwikkelen van duurzaam wijntoerisme door het aangaan van blijvende verbindingen tussen mensen, plekken en activiteiten in een uniek verhaal. In dit geval: wijn. 

De 4 wijngebieden

Mergelland / Zuid-Limburg

Lees meer

Maasvallei in Limburg (BE & NL)

Lees meer

Hageland

Lees meer

Haspengouw

Lees meer

Binnen het project wordt het volgende gerealiseerd:

1. Onderzoek Wijnidentiteit per regio

Allereerst wordt er een status quo bepaald per wijnregio met een nulmeting. Er wordt o.a. gekeken naar de geschiedenis van de wijnbouw, de huidige status en terroir. Via deze data worden de gemeenschappelijke USP’s en regionale accentverschillen bepaald. Slagen of falen van het project is nauw verbonden met governance (samenwerking van stakeholders). Daarom wordt er gewerkt aan een kader voor de toekomst opdat het project na drie jaren geïntegreerd is in de reguliere werking van betrokken stakeholders. 

2. Een grens­overschrijdende (meerdaagse) fietsroute

Er zal een fysieke verbinding worden gecreëerd in de vorm van een fietsroute (dé wijnstraat), die de gebieden Hageland in Vlaams Brabant, Haspengouw, Maasvallei en Mergelland/Zuid-Limburg met elkaar verbindt. Dé wijnstraat zal worden gekoppeld aan reeds bestaande en nieuwe wandel- en fietsroutes langs de Zuid-Limburgse wijngaarden. 

3. Wijnhubs

Een zestal (erfgoed)sites, die onlosmakelijk verbonden zijn met het wijnverleden, worden omgebouwd tot wijnbelevingscentrum en dienen als startpunt (toegangspoort) om de wijnstraat en de wijnregio’s verder te ontdekken. Dit zijn de locaties van de wijnhubs:

  • Kasteel van Horst (BE)
  • Kasteel van Leut (BE)
  • Abdij Rolduc (NL)
  • Monumentaal pand Meerssen (NL)
  • Stroopfabriek Borgloon (BE)
  • Visit Zuid-Limburg Experience in Gulpen (NL)

4. Wijnstops en menukaart

Er zal een 'menukaart' met ca. zeven opties ontwikkeld worden. De onderdelen van de menukaart zijn fysieke of digitale producten die de bezoekersbeleving van wijnstops (wijngaarden en stakeholders) naar een hoger niveau kunnen tillen en de wijnstops ondersteunen bij het vertellen van hun verhaal. De menukaart zal in co-creatie met deelnemers van het wijnecosysteem worden uitgedacht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wayfinding, een picknickbank, touchscreen, wijnautomaat of filmpje over de wijngaard. 

5. Wijnecosysteem

Alle wijn stakeholders worden samengebracht in een duurzaam ecosysteem, waarbij handvaten worden aangereikt om te blijven innoveren in de toekomst. Denk aan:

  • Het samenbrengen van wijn-gerelateerde ondernemers en het stimuleren van de uitwisseling van kennis en ervaringen tussen de wijngebieden.
  • Het aanbieden van kennissessies rondom de onderwerpen 'duurzaam wijntoerisme' en 'ondernemerschap'.
  • Het delen van kennis o.a. door de resultaten van het wijnidentiteit onderzoek kenbaar te maken. 

Maak kennis met de acht partners:

  • Hogeschool PXL
  • Toerisme Vlaams-Brabant
  • Toerisme Vlaanderen
  • Gemeente Kerkrade en Bisschoppelijk Centrum Rolduc
  • Wijngoed Raar Saint Remi
  • Herita
  • KU Leuven
  • Visit Zuid-Limburg

Rol van Visit Zuid-Limburg

Visit Zuid-Limburg zal betrokken zijn bij alle werkpakketten, maar vooral haar kennis en kunde inzetten bij de uitvoering van:

  • De ontwikkeling van de grensoverschrijdende fietsroute.
  • De totstandkoming van het wijnbelevingscentrum (wijnhub) in de Visit Zuid-Limburg Experience in Gulpen.
  • De ontwikkeling en uitvoering van het marketing- en communicatieplan van de wijnstraat. 
  • De verbinding leggen tussen wijn-gerelateerde ondernemers in de regio met het project en wijnecosysteem.

De Wijnstraat in cijfers

Wilt u meer weten?

Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op. 

Simone Meertens

Stuur mij een mail

Chloë Mullenders

Stuur mij een mail