1. Onderzoek Wijnidentiteit per regio
Allereerst wordt er een status quo bepaald per wijnregio met een nulmeting. Er wordt o.a. gekeken naar de geschiedenis van de wijnbouw, de huidige status en terroir. Via deze data worden de gemeenschappelijke USP’s en regionale accentverschillen bepaald. Slagen of falen van het project is nauw verbonden met governance (samenwerking van stakeholders). Daarom wordt er gewerkt aan een kader voor de toekomst opdat het project na drie jaren geïntegreerd is in de reguliere werking van betrokken stakeholders.
2. Een grensoverschrijdende (meerdaagse) fietsroute
Er zal een fysieke verbinding worden gecreëerd in de vorm van een fietsroute (dé wijnstraat), die de gebieden Hageland in Vlaams Brabant, Haspengouw, Maasvallei en Mergelland/Zuid-Limburg met elkaar verbindt. Dé wijnstraat zal worden gekoppeld aan reeds bestaande en nieuwe wandel- en fietsroutes langs de Zuid-Limburgse wijngaarden.
3. Wijnhubs
Een zestal (erfgoed)sites, die onlosmakelijk verbonden zijn met het wijnverleden, worden omgebouwd tot wijnbelevingscentrum en dienen als startpunt (toegangspoort) om de wijnstraat en de wijnregio’s verder te ontdekken. Dit zijn de locaties van de wijnhubs:
- Kasteel van Horst (BE)
- Kasteel van Leut (BE)
- Abdij Rolduc (NL)
- Monumentaal pand Meerssen (NL)
- Stroopfabriek Borgloon (BE)
- Visit Zuid-Limburg Experience in Gulpen (NL)
4. Wijnstops en menukaart
Er zal een 'menukaart' met ca. zeven opties ontwikkeld worden. De onderdelen van de menukaart zijn fysieke of digitale producten die de bezoekersbeleving van wijnstops (wijngaarden en stakeholders) naar een hoger niveau kunnen tillen en de wijnstops ondersteunen bij het vertellen van hun verhaal. De menukaart zal in co-creatie met deelnemers van het wijnecosysteem worden uitgedacht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wayfinding, een picknickbank, touchscreen, wijnautomaat of filmpje over de wijngaard.
5. Wijnecosysteem
Alle wijn stakeholders worden samengebracht in een duurzaam ecosysteem, waarbij handvaten worden aangereikt om te blijven innoveren in de toekomst. Denk aan:
- Het samenbrengen van wijn-gerelateerde ondernemers en het stimuleren van de uitwisseling van kennis en ervaringen tussen de wijngebieden.
- Het aanbieden van kennissessies rondom de onderwerpen 'duurzaam wijntoerisme' en 'ondernemerschap'.
- Het delen van kennis o.a. door de resultaten van het wijnidentiteit onderzoek kenbaar te maken.