Europa is nu de nummer 1 reisbestemming van de wereld. Echter, ziet men een grote groei in andere (goedkopere) niet-Europese bestemmingen. Om te voorkomen dat de EU haar koppositie verliest, moeten de regio's de toeristische sector ondersteunen en MKB's helpen meer competitief te worden en hun aanbod aantrekkelijker te maken. De diversificatie van het aanbod en de bevordering van de unieke attracties van de EU zou een belangrijk concurrentievoordeel moeten zijn voor het toerisme in de EU.
Op welke manier?
Via interregionale samenwerking ontwikkelen de partners betere instrumenten om:
- De zichtbaarheid en de marktpositie van bekende en minder bekende bestemmingen te verbeteren;
- Attracties herwaarderen door middel van betere marketing, branding en communicatie;
- Innovatie van het aanbod door samenwerking tussen toeristische MKB's en producten;
- Synergie tussen particuliere en publieke stakeholders vergroten;
- Meer op maat pakketten leveren door het aanbod te diversifiëren;
- Lokale waardeketens bevorderen door thematische en ervaringsgerichte producten te ontwikkelen.
Deze instrumenten zullen het vermogen van de toeristische MKB's in de EU vergroten om de uitdagingen van de markt het hoofd te bieden, de seizoensgebondenheid te verminderen en het economische potentieel van de sector te maximaliseren.