BRANDTour

Bouwen aan regionale acties voor nieuwe ontwikkelingen in het toerisme

Werken aan een nóg betere promotie, innovatie en diversificatie van ons aanbod? Yes, graag! Dat doen we met de hulp van het  Interreg Europe project BRANDTour. Een unieke langdurige samenwerking met 5 andere bekende en minder bekende Europese toeristische regio’s. Samen timmeren we flink aan de weg!

Wat is BRANDTour?

Wat is BRANDTour nu precies? Deze video legt het u uit!

Maak kennis met de 6 partners

  • Tuscany Region
  • Crete Region
  • Ministry of the Republic of Latvia
  • Economic Council of East-Flanders
  • Agency for Tourism Balearic Islands
  • Visit Zuid-Limburg

Wat is het doel?

BRANDTour heeft als doel de toeristische sector te ondersteunen door het verbeteren van de promotie, innovatie en diversificatie van het aanbod. Door betere beleidsinstrumenten en nieuwe  maatwerk producten te ontwikkelen willen de regio's in nieuwe doelgroepen toeristen aantrekken naar/in de EU.

Europa is nu de nummer 1 reisbestemming van de wereld. Echter, ziet men een grote groei in andere (goedkopere) niet-Europese bestemmingen. Om te voorkomen dat de EU haar koppositie verliest, moeten de regio's de toeristische sector ondersteunen en MKB's helpen meer competitief te worden en hun aanbod aantrekkelijker te maken. De diversificatie van het aanbod en de bevordering van de unieke attracties van de EU zou een belangrijk concurrentievoordeel moeten zijn voor het toerisme in de EU.

Op welke manier?

Via interregionale samenwerking ontwikkelen de partners betere instrumenten om:

  • De zichtbaarheid en de marktpositie van bekende en minder bekende bestemmingen te verbeteren;
  • Attracties herwaarderen door middel van betere marketing, branding en communicatie;
  • Innovatie van het aanbod door samenwerking tussen toeristische MKB's en producten;
  • Synergie tussen particuliere en publieke stakeholders vergroten;
  • Meer op maat pakketten leveren door het aanbod te diversifiëren;
  • Lokale waardeketens bevorderen door thematische en ervaringsgerichte producten te ontwikkelen.


Deze instrumenten zullen het vermogen van de toeristische MKB's in de EU vergroten om de uitdagingen van de markt het hoofd te bieden, de seizoensgebondenheid te verminderen en het economische potentieel van de sector te maximaliseren.

Actieplan

In de laatste fase van het project, in 2021, dient het Actieplan geïmplementeerd te worden. 

Wijnregio Zuid-Limburg

Steeds meer wijngaarden die uit de grond 'schieten', wijnboeren die internationaal prijswinnende wijnen leveren én een Beschermde Oorsprong Benaming: Zuid-Limburg boekt steeds meer succes als wijnregio. Door samenwerking te zoeken met vele stakeholders en gemeenten kan de Zuid-Limburgse wijn op de kaart worden gezet, kan de verkoop worden bevorderd en kan het hoogwaardiger toerisme worden gestimuleerd.

In dit actieplan focust Visit Zuid-Limburg zich op:

  1. creëren van een cluster
  2. ontwikkelen van routes
  3. de marketing en branding van Zuid-Limburg als wijnregio

Factsheet

Meer lezen over de campagne Wijnregio Zuid-Limburg en de uitgevoerde acties? Bekijk de projectpagina en in de handige factsheet staan alle feiten en cijfers op een rij! 

⟶ Blog van Interreg Europe

'Wine routes and sustainable tourism: 3 key learnings'

Interreg Europe is enthousiast over het Zuid-Limburgse project Wijnregio Zuid-Limburg en schreef er een online artikel over. Ze ziet het als een mooi voorbeeld qua aanpak en resultaat voor andere bestemmingen in Europa.

Lees het hele artikel (Engels)

Meetings

De projectpartners komen meerdere keren per jaar bij elkaar om kennis te delen en natuurlijk gezamenlijk het project uit te voeren. Ook informeren wij onze stakeholders tijdens speciale meetings.