Zuid-Limburg verwelkomt BRANDTour partners
VVV Zuid-Limburg ontving de BRANDTour-partners tijdens het
“Interregional Learning Event” in historisch Sittard en fruitgemeente
Eijsden-Margraten.
VVV Zuid-Limburg organiseerde eind maart de zevende bijeenkomst van het Interreg Europe Project ‘BRANDTour’. Dit project is een samenwerking tussen zes Europese toeristische regio’s met als doel het toerisme in de regio te ondersteunen door de promotie, innovatie en diversificatie van het aanbod te verbeteren. Het gezelschap afkomstig uit Toscane, de Balearen, Kreta, Letland en Oost-Vlaanderen trof elkaar in Hotel Merici in Sittard voor de laatste fase van het project, waarbij de focus ligt op het ontwikkelen van een toeristisch actieplan voor de regio. Elke partner haalt hiervoor haar kennis en inspiratie uit de ‘Good Practices’ die men aan elkaar presenteert tijdens de bijeenkomsten.
Studiebezoeken gerelateerd aan Good Practices Om het ‘leren’ te versterken, wordt het interregional learning event aangevuld met verschillende studiebezoeken in de regio Zuid-Limburg. De eerste dag maakte het gezelschap kennis met de historische binnenstad van Sittard. Tijdens een wandeling leerde de groep over de geschiedenis en de vele euregionale invloeden van de stad. Op de tweede dag bezochten de partners de gemeente Eijsden-Margraten, de hoogstam- en fruitgaarden en het pittoreske dorp Eijsden. Anya Niewierra, algemeen directeur van VVV Zuid-Limburg, vertelde de groep hier meer over het fietsknooppuntensysteem, een good practice waar de partners al in een eerder stadium erg van onder de indruk waren. Vervolgens presenteerde Bert Salden hoe Zuid-Limburg zich momenteel als fruitregio op de kaart zet en vertelde hij over het initiatief ‘Met Fruit Erop Uit’. Hierna stapte men zelf op de e-bike om al het moois te ontdekken. Tijdens de vorige bijeenkomst in Zuid-Limburg in 2017, maakte de groep al kennis met Kerststad Valkenburg en de Streetart van Heerlen.
BRANDTourBij het Interreg Europe project BRANDTour zijn 7 toeristische organisaties uit de regio's Toscane, Kreta, Letland, Oost-Vlaanderen, de Balearen en Zuid-Limburg betrokken. Het initiatief bestaat vanaf 2017 en zal eind december 2021 worden afgesloten. Het wordt gefinancierd door het Interregionaal samenwerkingsprogramma Interreg Europe met een totale begroting van 1,3 miljoen euro. Het doel van het BRANDTOUR-project is het verbeteren van de capaciteit van de partners om het toerisme te ondersteunen door de promotie, innovatie en diversificatie van het aanbod. Het project heeft tot doel betere beleidsinstrumenten aan te reiken om nieuwe, op maat gemaakte toeristische producten te ontwikkelen die tegemoetkomen aan opkomende doelgroepen en de inkomende stromen naar de EU bevorderen.
Voor meer informatie over het project BRANDTour:
- Nederlands:
https://corporate.vvvzuidlimburg.nl/projecten/brandtour/- Engels:
https://www.interregeurope.eu/brandtour/