De Mijntijd leeft voort
Na het succes van de NPO-documentaireserie Het stof daalt, de grote belangstelling voor het Heerlense Erfgoedjaar en in aanloop naar de theatershow Het Geluk van Limburg, grijpen we dit momentum aan om een krachtige publiekscampagne te lanceren in het teken van de mijnhistorie van Zuid-Limburg.
Doel van de campagne
Er wordt vaak gedacht dat er weinig tastbaars is overgebleven van het mijnverleden. Deze campagne wil het tegendeel bewijzen. Want wie goed kijkt, ziet nog talloze sporen van de mijntijd in ons landschap, in onze gebouwen én in onze mensen. De campagne nodigt inwoners en bezoekers van Zuid-Limburg uit om zelf op ontdekkingstocht te gaan langs musea, herinneringsplekken en monumenten die onze unieke mijnidentiteit levend houden. Daarnaast worden onze inwoners, ondernemers en organisaties uitgenodigd om samen deze sporen meer zichtbaar te maken en de onderlinge verbindingen te laten zien.
We zetten in op bewustwording én beleving: door de groeiende media-aandacht wordt het gesprek over de mijnhistorie opnieuw gevoerd. Nu is het moment om deze verhalen te laten spreken voordat ze verdwijnen.
Drie gezichten, drie generaties, één verhaal
Om een breed publiek aan te spreken, brengen we de campagne tot leven via drie authentieke portretten. Elk met een eigen invalshoek, maar verbonden door één gedeeld erfgoed.
- Martin Herbergs: Oud-mijnwerker en door zijn rol in Het stof daalt inmiddels een vertrouwd gezicht. Met zijn warme persoonlijkheid en krachtige verhalen laat Martin zien dat de mijntijd nog dichtbij is – zolang we bereid zijn te luisteren. Nu is het moment om die verhalen uit eerste hand te horen, want straks kan het niet meer.
- Patrick Byrman: Eigenaar van Pat’s Tostibar en trotse Heerlenaar met een familiegeschiedenis in de mijnen. De verhalen van zijn opa’s maakten hem nieuwsgierig – nu deelt hij die passie met iedereen die binnenstapt. Zijn lunchroom ademt karakter en nostalgie, en met zijn enthousiasme weet Patrick jong en oud te raken.
- Thies Jansch: Eén van de gezichten achter het populaire account Kirchroa Tropical en kleinzoon van een mijnwerker. Thies combineert zijn gevoel voor humor met een oprechte interesse in de geschiedenis van de regio. Zo weet hij op een eigentijdse manier jongeren te raken met verhalen van vroeger.
Campagne
De campagne bestaat uit een aansprekende posterserie met portretfotografie en korte quotes. Op de website vinden bezoekers bij elk portret een verdiepend interview. Via diverse lokale online en offline kanalen wordt de campagne onder de aandacht gebracht, van juni 2025 tot en met het einde van het jaar.
Deze campagne is een initiatief van
Dit is Parkstad,
Stadsregio Parkstad Limburg en Visit Zuid-Limburg, in nauwe samenwerking met partners in de regio. Samen werken we aan het zichtbaar maken van het mijnverleden en het versterken van de onderlinge verbindingen in de regio. Een mooi voorbeeld is de pop-up expositie van het Nederlands Mijnmuseum in de Visit Zuid-Limburg Experience Heerlen-Parkstad, midden in het Maankwartier in Heerlen.