LLTB-verkeerscampagne ‘Goed Gezien’ in hoger tempo
Verkeersveiligheid is iets wat ons allemaal aangaat. Elke dag gaan we de weg op. Daarin willen we niet in onveilige situaties terecht komen. Landbouwvoertuigen vragen hierbij om extra aandacht. Het is belangrijk dat agrariërs en andere weggebruikers van elkaar weten wat ze doen. Wat zijn de regels, waar zitten de gevaren en hoe kunnen onveilige situaties worden voorkomen?
Goed Gezien
Met de campagne ‘Goed Gezien – Boerenverstand in het verkeer’ wordt aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid van zowel agrarische ondernemers als medeweggebruikers. De campagne is een initiatief van het LLTB-regiobestuur Zuid-Limburg en is in augustus 2022 van start gegaan.
Doelen
De campagne kent meerdere doelen; ten eerste, het vergroten van de veiligheid op de weg, ten tweede, het creëren en versterken van wederzijds begrip en respect en ten derde, het vergroten van de bewustwording van elkaar in het verkeer.
Online-campagne
Half augustus is de online campagne van start gegaan. Via een zestal video’s die ingaan op verkeerssituaties met ruiters, wandelaars, wielrenners, schoolgaande jeugd en automobilisten wordt aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid in het buitengebied.
Alle kleine beetjes helpen zo legt LLTB-bestuurslid Rebecca Steinbusch uit.
“Het wordt alsmaar drukker op de Zuid-Limburgse (veld)wegen. Hetgeen wij willen bereiken is een stuk wederzijds begrip. Veel mensen komen hier genieten van het mooie landschap. Dit wordt grotendeels onderhouden door de agrariërs die dezelfde wegen en veldwegen delen met wandelaars, fietsers en ruiters. Alles valt en staat bij het verplaatsen in elkaars positie, voldoende ruimte geven en een stukje eenvoudige vriendelijkheid. Niet zo heel moeilijk zou je zeggen. Als dit lukt dan zijn we goed op weg met z’n allen.” Er is ook videomateriaal gemaakt over
schoolgaande jeugd en
wandelaars.
Andere middelen
In 2020 is de campgane gestart in gemeente Eijsden-Margraten en in 2021 is de ‘Goed Gezien’ verkeerscampagne verder uitgerold in de gemeenten Vaals, Gulpen-Wittem en Valkenburg middels een bannercampagne. Tevens is samen met Limburg Cycling en Mountainbike Ontwikkeling Zuid-Limburg (MOZL) een campagnevideo gemaakt met medewerking van bekende Nederlanders waaronder Bart Brentjens (olympisch en wereldkampioen mountainbiken), Jan Smeets (Mister Pinkpop), Lorena Wiebes (wielrenster Team DSM) en Bram Tankink (oud-wielrenner).
Naast de nieuwe video’s zijn er ook foto’s gemaakt, nieuwe campagnebanieren voor langs de weg en staat in november een groot verkeersveiligheidsevent op de rollen in samenwerking met het Sophianum college in Gulpen. De ‘Goed Gezien’ campagne is mede mogelijk gemaakt door steun van Team Heuvelland