Twee dames wandelen vanuit het Maankwartier het centrum van Heerlen binnen

Campagne Dit is Parkstad: door en voor regio Parkstad Limburg

Samen zetten we Parkstad op de kaart

En daarom is de campagne ‘Dit is Parkstad’ in het leven geroepen. Middels vijf tijdlijnen vertellen we hét verhaal van Parkstad. Deze campagne en het effect op de regio wordt het grootst als alle ondernemers, bestuurders en andere belanghebbenden meedoen.

Waarom dit project?

Door ondernemers en bestuurders in Parkstad Limburg is de behoefte uitgesproken om samen de regio Parkstad via een toeristische campagne te promoten. In stakeholders- en alliantiebijeenkomsten zijn uitgangspunten geformuleerd die resulteerden in de campagne 'Dit is Parkstad', die in april 2023 gelanceerd werd.

  • Het DNA van Parkstad vertellen via vijf dominante tijdperken, die de regio tekenen en ook visueel tot uitdrukking komen
  • Meerdaags verblijf stimuleren
  • Goede (visuele) balans tussen natuur en stad
  • Samenwerking tussen alle partners via een collectief project
  • Parkstad heeft al veel te bieden; via dit collectief wordt al datgene dat er al is aan elkaar gekoppeld
Portret Eric Geurts
Eric Geurts
Portefeuillehouder Toerisme van de Stadsregio Parkstad Limburg

Samen uitdragen

“Er bleek vanuit de toeristische sector grote behoefte aan een toeristische marketingcampagne voor Parkstad. Samen hebben we hier de schouders onder gezet en dit resulteert in de meerjarige campagne ‘Dit is Parkstad’. Deze campagne en het effect op de regio wordt het grootst als alle ondernemers, bestuurders en andere belanghebbenden het samen uitdragen. We hebben goud in handen: laten we het verzilveren!”

Duitse markt: Das ist Parkstad

Parkstad is een grensregio en voor veel Duitsers een nog onbekende ‘dichtbij’ bestemming. Daar brengen we met de campagne ‘Das ist Parkstad’ verandering in. Deze campagne heeft focus op Duitsers die al in onze regio komen en is daarnaast gericht op Nordrhein-Westfalen. Via een mix van online en offline mediakanalen zetten we Parkstad neer als interessante dichtbij bestemming met een divers en compact vrijetijdsaanbod. In eerste instantie wordt de focus gelegd op dagbezoeken en later op verblijfstoerisme. Samen laten we Duitse gasten in onze regio kennismaken met al het moois dat Parkstad te bieden heeft.

Financieel voordeel voor uw Duitstalige promotie­materiaal

Doet u mee? Stadsregio Parkstad Limburg wil ondernemers ondersteunen om meer informatie in het Duits aan te bieden. Denk aan het vertalen van informatie (websites, brochures en dergelijke) naar het Duits. Stadsregio financiert 50% van de kosten en neemt wat werk uit handen. Download het aanvraagformulier en stuur het in!

Lees verder
Een paarse Brunssummerheide op een mistige dag

Basis: website

De website ditisparkstad.nl is de basis van de campagne en poort naar de verhaallijnen, routes, activiteiten, attracties, accommodaties, evenementen, natuurgebieden en samenwerkingspartners.

Productontwikkeling en promotie

Het project is een samenwerking tussen Stadsregio Parkstad, de 7 gemeenten in Parkstad, toeristische ondernemers in deze regio en Visit Zuid-Limburg. De financiering voor dit project wordt gezamenlijk gerealiseerd. In 2023 is de basis gelegd, in 2024 en verder wordt de campagne uitgebouwd.

Online toolkit

In de gratis te gebruiken online toolkit staat alles klaar, van beeldmateriaal en videos tot advertenties en logo's. Zodat iedereen die het wil kan aanhaken bij de campagne Dit is Parkstad. 

toolkit.ditisparkstad.nl

Databank toeristisch Parkstad

Websitebezoekers kunnen in deze databank selecteren op categorie en eenvoudig evenementen, routes, accommodaties, attracties, activiteiten en nog veel meer vinden.

Zoek in heel Parkstad

Tweetalige plattegrond voor gasten

Deze kaart op groot formaat staat in de handige vouwfolder boordevol tips en info in Nederlands en Duits, gemaakt om toeristen op pad te sturen in de regio.

Bestel een voorraad

Website in het Duits

De basis ligt klaar om de Duitstalige gast te informeren met de Duitstalige website. Vul uw partnerpagina aan met een professionele Duitstalige tekst om beter vindbaar te worden voor de Duitse gast.

Naar dasistparkstad.de

Campagne video:

Hierboven ziet u de korte versie van de campagne-video, deze wordt ingezet voor online promotie. De lange versie is informatiever en vertelt het volledige verhaal van Parkstad. Wij nodigen u uit om de campagne-videos in te zetten via uw eigen kanalen:

 

Neem uw gasten mee op tijdreis!

Het DNA van Parkstad is uitgewerkt in 5 dominante tijdperken. Achter de onstuimige ontwikkeling van de regio zitten ongelofelijke verhalen die ontdekt kunnen worden door het volgen van vijf boeiende tijdlijnen. Via 'storytelling' vertellen we wat Parkstad uniek maakt, zowel regionaal, nationaal als internationaal. Op deze manier maken we het gebied toeristisch gezien toegankelijk en begrijpelijk voor zowel voor inwoners als (verblijfs)gasten. Bovendien lichten we via deze tijdperken alle aspecten, locaties en attracties uit die het thema raken.

Promotiecampagne

Om de campagne Dit is Parkstad onder de aandacht te brengen, worden er meerdere kanalen ingezet zoals:

  • online platform
  • nieuwsbrieven en persberichten
  • social media
  • persreizen met journalisten
  • samenwerkingen met influencers 
  • advertenties in (special interest) bladen
  • product verspreiding 

Toekomst

De basis voor de campagne is gelegd en van hieruit bouwen we door aan het koppelen van aanbod en het versterken de regionale samenwerking.

Wilt u meer weten?

Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op. 

Maike Aerts

Onze project-coördinator voor Dit is Parkstad

Contact met mij

Moniek Daniels

Onze regiomanager voor Dit is Parkstad

Contact met mij