Zuid-Limburg blijft één van de meest bekende en aantrekkelijke streken van Nederland. Uit de tweede strategische merkanalyse van Hendrik Beerda Brand Consultancy, in opdracht van Visit Zuid-Limburg, blijkt dat bijna alle volwassen Nederlanders de streek kennen. Zuid-Limburg handhaaft haar sterke tweede positie op de ranglijst van sterkste streekmerken van Nederland – slechts nipt na de Veluwe. Deze uitkomst is opvallend, gezien de compacte omvang en zuidelijke ligging van Zuid-Limburg. De Veluwe, als centraal gelegen recreatiegebied, heeft een vanzelfsprekende zichtbaarheid. Toch weet Zuid-Limburg zich landelijk uitstekend te positioneren, ook op het gebied van bezoekintentie: de streek staat op de derde plek.
Sterk en sympathiek streekmerkVolgens de onderzoekers straalt Zuid-Limburg een uitgesproken sympathiek imago uit. Nederlanders typeren de streek als zachtmoedig, uniek, opgewekt, actief en creatief. De merkkracht wordt versterkt door een sterk aanbod aan natuur, wandel- en fietsmogelijkheden, een warme vakantiesfeer en hoogwaardige horeca- en uitgaansgelegenheden.
Zuid-Limburg blijkt bijzonder aantrekkelijk voor Nederlanders met een hoger opleidings- en inkomensniveau, werkenden tussen 35 en 64 jaar en cultuurliefhebbers. De streek scoort bovengemiddeld bij bezoekers die interesse hebben in klassieke muziek, opera, dans, theater, cabaret, film en popconcerten. Ook museum- en galeriebezoekers voelen zich sterk aangetrokken tot het gebied. Daarnaast scoort Zuid-Limburg goed onder mensen die graag sportwedstrijden en evenementen bezoeken, korte vakanties in eigen land plannen, graag uit eten gaan, attractieparken bezoeken of fietsen.
Toekomst vol potentieDe toekomst ziet er rooskleurig uit voor Zuid-Limburg: 43 procent van de Nederlanders die de streek kennen, overweegt een bezoek in de komende twee jaar. Daarmee staat Zuid-Limburg op een indrukwekkende derde plek op het gebied van bezoekintentie binnen alle Nederlandse streken en eilanden.
Deze resultaten onderstrepen niet alleen de aantrekkingskracht van Zuid-Limburg, maar tonen ook aan dat de streek haar positie als toonaangevend merk in Nederland blijft versterken. Bovendien heeft het succes van Zuid-Limburg als merk een positief effect op de algehele reputatie van de provincie Limburg als geheel.
Hendrik Beerda Brand ConsultancyBij de analyse van Hendrik Beerda Brand Consultancy, is gebruik gemaakt van de resultaten van het Steden & Streken merkenonderzoek (editie 2015 tot en met 2025) en van merkenonderzoeken in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector. In deze analyse is op verzoek van Visit Zuid-Limburg speciale aandacht besteed aan de streek Veluwe en de provincies Drenthe, Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Overijssel en Zeeland. De merkenonderzoeken waarop deze analyse is gebaseerd, zijn uitgevoerd met het merkenmodel BRANDAlchemyTM. Dat is een onderzoeksmodel waarmee inzicht in merken wordt verkregen en dat met de Universiteit van Amsterdam is ontwikkeld. Sinds 2006 zijn 3.500 merken onderzocht en hebben 1 miljoen respondenten aan de merkenonderzoeken deelgenomen. Het steden & Streken Merkenonderzoek is met de Universiteit Utrecht ontwikkeld.