Bloesem takken op de voorgrond, met daarachter huizen van mergel en in de verte de kasteelruïne van Valkenburg.

Krijt-campagne

Zuid-Limburg: land van krijt, mergel en kalk

Zuid-Limburg is een van de weinige regio’s ter wereld waar de geologische periode ‘Krijt’ aan de oppervlakte treedt en volgens deskundigen wereldwijd uniek in de wijze waarop inwoners het krijtgesteente al duizenden jaren (opnieuw) gebruiken. Telkens vanuit een andere invalshoek. Met deze campagne willen we het boeiende verhaal over die invloed vertellen en daarmee de uniciteit van Zuid-Limburg als een unieke toeristische destinatie versterken.

Waarom dit thema?

  • De krijtperiode is verantwoordelijk voor diverse facetten van de huidige Zuid-Limburgse samenleving en tekent de positie van de regio in een groter Europees geheel (aldus Dr. Pieter Caljé).
  • Fragmenten van het verhaal zijn wel verteld, maar nog niet het Grote Verhaal als geheel, zijnde het verhaal over de geologische periode het Krijt en wat daaruit sociaal, cultureel en visueel voortkomt.
  • Het thema past binnen de visie ‘Waardevol toerisme’ van de Raad voor de Leefomgeving, wat betekent dat het waarde toevoegt aan de inwoners en hun gebied.
  • Er liggen dus kansen voor wandel- en fietsroutes langs de ‘tekens’ van het Krijt, analoog aan de Routes des Vins.
  • Met de uitwerking van dit Grote Verhaal sorteren we al voor op de status van ‘Unesco Global Geopark’. 
Hoge mergelwand met in de verte het uitkijkpunt van de encigroeve

Basis: themapagina

De themapagina visitzuidlimburg.nl/krijt is de basis van de campagne en poort naar de verhaallijnen, routes, activiteiten, attracties, accommodaties, evenementen, natuurgebieden en samenwerkingspartners.

Uitwerking in 4 verhaallijnen

Het Grote Verhaal van het Krijt is uitgewerkt in 4 verhaallijnen. Op deze manier vereenvoudigen we via 'storytelling' het brede onderwerp en maken we het toeristisch gezien toegankelijk en begrijpelijk voor de consument; zowel voor inwoners als (verblijfs)gasten. Bovendien lichten we via deze verhaallijnen alle aspecten, locaties en attracties uit die het thema raken.

Smaakvolle mix van krijt en löss

Streekproducten van de vruchtbare lössbodem, natuur en landschap met bloemrijke kalkgraslanden, heuvels en dalen.

Lees meer

Kalk, het gele goud

Kalk als bouwsteen, vuursteenmijnen, groeves, blokbrekers, kerken, kloosters, kapellen, kastelen, huizen en boerderijen van mergel en Kunradersteen.

Lees meer

Ondergrondse aantrekkingskracht

Rotswoningen, schuilkapellen, kunst en oorlogsverhalen. Ondergrondse attracties en kerstmarkten in de grotten.

Lees meer

Diep in de subtropische krijtzee

Geologische geschiedenis van 75 miljoen jaar geleden, kalksteenlaag met fossielen van kleine zee-egels tot de Mosasaurus.

Lees meer

Productontwikkeling

Het project is een samenwerking tussen Maastricht Marketing, coöperatie Land van Kalk en Visit Zuid-Limburg. De financiering voor dit project komt voort uit subsidie Branding Limburg 2020, call 1 Rust en Natuur. We ontwikkelden 5 nieuwe producten en een promotiecampagne voor het thema Krijt. 

1 fietsroute: Fietsen over de zeebodem

Deze fietsroute is regiobreed en grensoverschrijdend. De route is verdeeld in 4 lussen om het meerdaags verblijf te stimuleren. Om de kwaliteit van de route te garanderen ligt deze langs bestaande fietsknooppunten en is de route aanvullend op bestaande Mergelland Fietsroute. De fietsroute is verkrijgbaar als hoogwaardig boek, voorzien van uitgebreide achtergrondinformatie en inspirerende wetenswaardigheden over het Krijt-thema.

4 wandelroutes

#steengoederoutes #flanerenoverdezeebodem

Campagne video:

Hierboven ziet u de korte versie van de campagne-video, deze wordt ingezet voor online promotie. De lange versie is informatiever en vertelt het volledige verhaal. Wij nodigen u uit om de campagne-videos in te zetten via uw eigen kanalen:

 

10 audioverhalen

We ontwikkelden 10 audioverhalen over bijzondere hotspots in ons Zuid-Limburgse krijtlandschap. Hieronder het intro als voorproefje. Beluister ze allemaal!

Ontdek 70 miljoen jaar geschiedenis

Ga terug in de tijd in het karakteristieke krijtlandschap van Zuid-Limburg. Nergens ter wereld is de geologische periode van het Krijt zo zichtbaar aan de oppervlakte. 

twee mensen zitten op een bankje met ondergaande zon en bekijken het heuvelachtige Landschap

Promotiecampagne

Om de zowel de 5 nieuwe als bestaande mergel-routes (online) zichtbaar en vindbaar te maken, zijn deze gedigitaliseerd. Via QR codes in de producten komen gebruikers eenvoudig op de online route, welke realtime navigeerbaar en eenvoudig te downloaden zijn voor verschillende soorten apparaten. 

Om het thema en de routes onder de aandacht te brengen, worden er meerdere kanalen ingezet zoals:

  • online platform
  • nieuwsbrieven en persberichten
  • social media
  • persreizen met journalisten
  • samenwerkingen met influencers 
  • advertenties in (special interest) bladen
  • product verspreiding 

Toekomst

De basis voor de campagne is gelegd en van hieruit bouwen we door aan het koppelen van aanbod en het versterken grensoverschrijdende samenwerking. Communicatief sorteren we voor op een mogelijke kandidatuur voor UNESCO Geopark in de toekomst.

Samen sterk!

Samen met diverse partners delen wij kennis en en kunnen we projecten realiseren. Ziet u ook aansluiting met dit thema? Wordt partner en profiteer van vele voordelen. Neem voor meer informatie contact op met onze regiomanagers. Samen staan we sterk en kunnen we 'Zuid-Limburg: land van krijt, mergel en kalk' op de kaart zetten! 

Samenwerkingspartners

  • Natuurmonumenten
  • Staatsbosbeheer
  • Stichting het Limburgs Landschap
  • Nationaal Landschap Zuid-Limburg
  • Geologische Dienst Nederland (TNO)
  • Koninklijk Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genootschap
  • Studiegroep Onderaardse Kalksteengroeven
Maike Aerts
Projectcoördinator Marketing

Meer informatie?

Mede namens Maastricht Marketing en coöperatie Land van Kalk ben ik aanspreekpunt voor deze campagne. Trots ben ik op dit machtig interessante project, waarmee we het DNA van Zuid-Limburg toeristisch gezien bereikbaar, toegankelijk en begrijpelijk maken voor inwoners en gasten. Voor álle generaties. Ik vertel je graag alles over onze marketingactiviteiten of stuur je beelden en informatie toe.

Mail mij!