Detail

Thema Krijt en Bezinning krijgt provinciesubsidies

26 april 2021

Thema Krijt en Bezinning krijgt provinciesubsidies

Provincie Limburg biedt onder de noemer ‘Branding Limburg’ subsidie voor het stimuleren van activiteiten binnen of buiten de Nederlandse provincie Limburg die het ‘merk’ Limburg inhoud en zichtbaarheid geven. Projecten konden worden ingediend op basis van twee onderwerpen, te weten ‘Rust & Natuur’ en ‘Cultuur & Tradities'. Op basis hiervan heeft Visit Zuid-Limburg meerdere projecten ingediend. Binnen het onderwerp ‘Rust & Natuur’ zijn inmiddels twee projecten geaccordeerd, namelijk ‘Het verhaal van het Krijtland’ en het ‘Verbeteren, ontsluiten en vermarkten van bezinningsplekken in Limburg’.

Het verhaal van het Krijtland
Zuid-Limburg is één van de weinige regio’s ter wereld waar de geologische periode van ‘het Krijt’ (het Carboon) aan de oppervlakte treedt. Onze regio is bovendien wereldwijd uniek door de manier waarop inwoners de mergel en de Kunradersteen de afgelopen 4.000 jaar hebben gebruikt. Deze unieke positie heeft er inmiddels toe geleid dat enkele gemeenten in Zuid-Limburg samen met de Nederlandse organisatie van UNESCO Geopark een verkenning uitvoeren naar de kansen van een UNESCO Geopark voor Zuid-Limburg rond het thema Krijt.

De krijtperiode is volgens Dr. Pieter Caljé, wetenschapper van de Koninklijke LGOG (Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genootschap), verantwoordelijk voor diverse facetten van de huidige samenleving in Zuid-Limburg en tekent de positie van onze regio in een groter Europees geheel. Zie ook hier zijn presentatie hierover.

Echter, dit bijzondere verhaal van het Krijt is nog weinig bekend en toeristisch nog onvoldoende met alle partners samen verteld. Ook liggen er nog kansen voor wandel- en fietsroutes door het landschap die gasten leiden langs de tekens van het Krijt en vervolgens het verhaal vertellen van deze bijzondere geologische periode in relatie tot de 4000 jaar oude geschiedenis van Zuid-Limburg.

Doel van dit project is het verhaal van het Krijtland te vertellen en de gasten en inwoners langs de overblijfselen van deze unieke geologische periode te leiden en kennis te laten maken met onze 4.000 jaar Krijtgeschiedenis.

Binnen dit project worden de volgende onderdelen gerealiseerd met de samenwerkingspartners:
  • 5 Nieuwe toeristische producten ontwikkelen en lanceren die bezoekers langs bijzondere elementen uit de Krijtperiode leiden.
  • Storytelling reeks in beeld en geluid: 10 vlogs en 10 podcasts/audiotours die het verhaal van het Krijt in al haar facetten tot leven brengt.
  • Een promotiecampagne die een seizoen lang de toerist prikkelt en uitnodigt, met o.a. een influencer/persreis, de inzet van de eigen communicatiekanalen en een online advertising campagne.

Het project is een gezamenlijk initiatief van Coöperatie Land van Kalk, Maastricht Marketing en Visit Zuid-Limburg. Zij zullen de samenwerking in de uitvoering opzoeken met de natuurbeherende organisaties Limburgs Landschap, Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer van Krijtlocaties, de Koninklijke LGOG (Koninklijk Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genootschap), Krijtlocaties van partners (accommodaties en attracties) en de gemeenten gelegen in Krijtgebied bij het project.

‘Verbeteren, ontsluiten en vermarkten van bezinningsplekken in Limburg’
Dit plan is opgesteld in samenwerking met de gemeenten Beek, Echt-Susteren, Sittard-Geleen en Stein. Tot voor kort stond beleving centraal als leidraad voor de toeristische sector. Dit is echter niet langer het toverwoord, de sector is toe aan een transitie naar de volgende fase. De fase van de betekeniseconomie. Het gaat hier om een maatschappelijke ontwikkeling waarbij de menselijke behoefte aan zingeving en betekenisvol handelen steeds meer het menselijk gedrag bepaalt en in het bijzonder ons economisch handelen. In de betekeniseconomie zoeken we steeds de balans tussen wat goed is voor ons als persoon en wat goed is voor het grote geheel en het algemeen belang dient.

Het project ‘Verbeteren, ontsluiten en vermarkten van bezinningsplekken in Limburg’ sluit aan op de betekeniseconomie, toegespitst op de toeristische sector. Met gebruik maken van sterke troeven die Limburg van oudsher heeft en deze op een innovatieve manier en laagdrempelige manier presenteren en ontsluiten voor de belangrijkste toeristische doelgroepen: wandelaars en fietsers.

Binnen dit project gaan we het bezinningsaanbod / religieus erfgoed / culturele parels / musea en bezienswaardigheden die uitnodigen tot bezinning/reflectie in de gemeente Beek, Echt-Susteren, Stein en Sittard-Geleen op een voor de (potentiële)gast (toeristen, inwoners en aanwezige verblijfsgasten) aansprekende wijze beschrijven, presenteren, digitaal ontsluiten en verbinden, middels doeltreffende productontwikkeling. Producten zoals innovatieve digitale ontsluiting van Religieus erfgoed en het maken van inspirerende, natuurrijke bezinning routes met voldoende rustpunten (horeca) onderweg. Dit levert op termijn een extra bezoekmotief, genereert meer bezoekers en bestedingen, leidt tot een hogere waardering van de regio en de bezinning locaties en draagt bij aan de evenwichtige en duurzame groei van toerisme binnen deze gemeenten/regio, waarbij er een sterkere economische basis ontstaat voor het onderhoud van het religieus erfgoed.

Daarnaast bestaat de ambitie om dit project in de toekomst regionaal uit te breiden binnen (Zuid- en Midden-) Limburg en internationaal in samenwerking met België en Duitsland voor een grensoverschrijdende beleving en zoektocht naar betekenis. Hiermee wordt ingehaakt op het spreiden van toerisme in Limburg en vervullen de gemeenten Beek, Echt-Susteren, Stein en Sittard-Geleen hun rol als scharnierfunctie binnen de Euregio.